Proč se někteří lidé více potí než ostatní?

Pocení může být nepříjemné (a smradlavé), ale je to také přirozený ochlazovací mechanismus vašeho těla. Když se vaše tělesná teplota zvýší v důsledku cvičení, horka, stresu nebo hormonálních změn, pocení pomáhá udržovat vnitřní teplotu.

„Pocení pomáhá uvolňovat teplo, které pomáhá udržovat optimální tělesnou teplotu,“ říká Pamela Webertová, fyzioložka pro cvičení v Henry Ford Health System. „Kdybychom se nepotili, naše tělo by se doslova uvařilo zevnitř.“

Vysvětlení pocení

Pot se skládá převážně z vody, ale obsahuje také sodík, chlorid, draslík, vápník a hořčík. Člověk, který není příliš v kondici, má tendenci ztrácet v potu více sodíku než člověk, který je fit. Pot každého člověka je však trochu jiný.

Někteří jedinci ztrácejí v potu více sodíku než jiní,“ říká Webertová. Pokud je váš pot slaný, tak to znamená, že vás štípe v očích, zanechává na kůži zrnitý pocit nebo vyvolává pálení na otevřené ráně, ztrácíte sodík, který můžete nahradit sportovním nápojem.

Množství produkovaného potu závisí na řadě faktorů

Tělesná velikost: Větší lidé produkují více tepla, protože musí pohybovat větší tělesnou hmotností, což znamená více vyprodukovaného tepla, a tedy i více potu. Větší povrch, který je s větším tělem spojen, vyžaduje také více potu k jeho ochlazení.
Věk: S přibývajícím věkem je vaše tělo méně tolerantní vůči teplu. „Potní žlázy se s věkem mění, čímž se snižuje schopnost těla účinně se ochlazovat,“ říká Webertová.
Svalová hmota: Svalová hmota produkuje více tepla než tuk. Takže i když mají dva lidé stejnou tělesnou hmotnost, jejich míra pocení se bude lišit podle podílu svalové hmoty.
Zdravotní stav: Na množství potu může mít vliv řada zdravotních potíží a životních etap. Nachlazení, chřipka a dokonce i duševní potíže, jako je úzkost a deprese, mohou ovlivnit množství potu. Zejména výkyvy hormonů jsou často spojeny se zvýšením vnitřní tělesné teploty.
Úroveň fyzické kondice: Lidé, kteří jsou velmi zdatní, se potí více než jejich méně zdatní kolegové. Pokud však zdatní a méně zdatní lidé vykonávají stejný úkol, méně zdatní lidé se potí více, protože musí vynaložit více energie na splnění stejného úkolu.

Na množství potu se podílejí také vnější faktory. Pokud běháte venku v 95stupňovém horku se 70% vlhkostí nebo se účastníte hodiny jógy, vaše tělo se potí, aby udrželo vnitřní teplotu na nízké úrovni. Stejně tak konzumace kořeněných jídel nebo pití nápojů s kofeinem může také zvýšit teplotu vašeho těla, což způsobí, že se přebytečně zpotíte.

Pocení a fitness

Během cvičení v mírných podmínkách ztratí průměrný člověk potem přibližně 1,5 až 2 litru tekutin. Když k tomu přidáte vysokou vlhkost a horko, může se rychlost ztráty tekutin zdvojnásobit.

Pokud cvičíte nebo sportujete déle než jednu hodinu, je důležité nahradit tekutiny ztracené potem během aktivity, abyste předešli dehydrataci.

Zde je návod, jak na to

Napijte se sportovního nápoje obsahujícího sacharidy a elektrolyty (chlorid sodný, draslík, vápník a hořčík).
Doplňte ztracené tekutiny přibližně 473 ml až 591 ml tekutin za hodinu (118 ml až 177 ml za každých 15 až 20 minut).
Cvičíte méně než jednu hodinu? Dejte přednost vodě před sportovním nápojem, ale dbejte na dostatečnou hydrataci.

Nepotit se

I když je pocení normální, není vždy vítané. Zápach potu a výskyt potních kruhů na oblečení mohou být trapné. K zakrytí zápachu můžete použít deodorant nebo vyzkoušet antiperspirant, který vysuší zpocené podpaží. Snažte se také vyhýbat spouštěčům, jako je kofein, kořeněná jídla a horké nápoje.

Mějte na paměti, že pocení je důležitý mechanismus, který pomáhá regulovat tělesnou teplotu

Pokud se nadměrně potíte v určitých oblastech, jako jsou dlaně nebo chodidla, může se jednat o onemocnění zvané hyperhidróza, které lze lékařsky léčit.

Pokud vás vaše pocení znepokojuje, poraďte se se svým ošetřujícím lékařem, aby vyloučil zdravotní příčiny a vedlejší účinky léků.

Zdroj: henryford.com, redakčně upraveno