Poškrábané nebo prasklé čelní sklo: Co v takovém případě dělat?

Přidat na Seznam.cz

V dnešním článku se podíváme na to, kdy je poškrábané nebo prasklé čelní sklo skutečným problémem a jak se dá zachránit. Výhled řidiče je velmi důležitý a tak každý škrábanec nebo prasklina může ohrozit bezpečnost účastníků silničního provozu. Hlavní faktor, který ovlivní řidiče s takovým sklem je noc, kdy se světlo od protijedoucích vozidel nebo lamp rozptyluje v rýhách nebo prasklinách skla.

Jak postupovat pokud máte poškrábané čelní sklo?
Pokud se jedná jen o jemné a malé škrábance, nemusíte si lámat hlavu s drahou výměnou čelního skla. Existují totiž firmy, které vám sklo s malými škrábanci dokáží vyleštit tak, aby vypadalo jako nové. Princip leštění skla je podobný, jako při leštění laku od drobných škrábanců, ale kromě toho, že se při tomto úkonu používají jiné prostředky, je také pracnější a tudíž dražší.

Vyleštit čelní sklo si můžete i sami doma, ale ruční leštění někdy nemusí mít ideální výsledek. Tehdy se na sklo nanese brusná pasta, která je určena na sklovitý povrch a ten se přeleští. Mnohem lepší výsledek je strojní leštění, což je samozřejmě dražší a také je třeba být opatrnější. Sklo se při něm rychle zahřívá a tak může dojít k jeho prasknutí.

Pokud máte na čelním skle hlubší škrábance, leštění vám nepomůže. V tomto případě je třeba sklo brousit, ale to vyžaduje už zkušenou ruku mistra. Při neodborném broušení sice může sklo vypadat pěkně, ale dokáže vám nadělat mnoho problémů. Neodborné broušení může ze skla vytvořit čočku, která vám bude během jízdy zkreslovat objekty a vy tak můžete snadno nabourat. Pokud si dáte vybrousit čelní sklo, musí se brousit jeho celá plocha, což je časově náročné a velmi pracné. Kromě toho ztrácí sklo kvůli úbytku materiálu svou pevnost.

Foto: Cassay Calahan

Prasklé čelní sklo
Pokud máte na čelním skle prasklinu, která je menší než 2 centimetry, nemusíte jít hned na výměnu celého skla. Taková malá prasklina se dá pěkně zacelit tak, aby čelní sklo vypadalo jako kdyby nebylo nikdy prasklé. Pokud však takovou prasklinu na čelním skle objevíte, neměli byste s její opravou dlouho čekat. Je velmi pravděpodobné, že se časem zvětší, což může vést k pokutě a následně i k výměně celého čelního skla.

Nejhorší případ prasklého čelního skla je po celé šířce nebo délce. V tomto případě majitel nemá na výběr a tak je jeho jedinou možností výměna. Výměna čelního skla by však neměla padnout do rukou amatérů. Při neodborném vyřezávání by se mohlo okolí čelního skla poškrábat a pokud by se místa, kde je čelní sklo nalepené ošetřeny jinými, začala by se tam tvořit rez. Rovněž by vám mohla zpoza neodborně nalepeného čelního skla prosakovat voda do interiéru automobilu.

S prasklým čelním sklem se na pojišťovnu nespoléhejte
Pojišťovny mají sice povinnost uhradit vzniklou škodu, ale pouze v případě, kdy je viník známý a škodná událost se stala skutečně způsobem, jakým ji oba účastníci nehody popisují. To znamená, že pokud vám z auta, které jede před vámi odskočí kámen, který vám poškodí čelní sklo, musíte vozidlo zastavit a majitel vozidla jedoucího před vámi musí se k tomuto skutku přiznat.

Samotné přiznání viníka však pojišťovně stačit nemusí a to ani v případě, že podepsal záznam o nehodě nebo případně pokud jsou na místě škody i policisté. Ani jeden z těchto faktorů vám nemusí stačit na to, aby vám pojišťovna uhradila škodu na vašem autě. Ideálním případem je ten, pokud máte v autě kameru a poskytnete z ní záznam.