Na pracovním pohovoru bývá rozhodnuto už během prvních pěti minut. Přijďte včas a chovejte se ke každému s úctou

Přidat na Seznam.cz

Hledáte novou práci a máte pocit, že se vám stále nedaří najít to pravé povolání? Možná v průběhu pohovorů děláte zásadní chyby, kvůli kterým si budoucí zaměstnavatel vybere někoho jiného. A mnoho z nich děláme už při vstupu.

Prvních několik okamžiků pohovoru může udat tón celému rozhovoru a ovlivnit jeho další průběh. Od okamžiku, kdy vstoupíte do dveří – nebo dokonce ještě předtím – jste již hodnoceni a tyto první dojmy jsou důležité. Silný začátek není jen o tom, co říkáte, ale také o tom, jak se prezentujete, jak komunikujete s ostatními a jak zvládáte nezávaznou konverzaci, která vás může přivést k formálním otázkám.

Pohovor začíná už poté, co opustíte domov

Pohovor začíná dlouho předtím, než si podáte ruce a posadíte se ke stolu. Nikdy nevíte, na koho narazíte, když vystupujete z autobusu nebo vlaku nebo vstupujete do budovy společnosti – co vy víte, váš tazatel může stát ve stejné frontě na kávu jako vy. Proto se snažte působit přátelsky, sebejistě a profesionálně už od chvíle, kdy se vydáte na cestu.


Ujistěte se, že jste dorazili včas. Dejte si čas na přestávku a ujistěte se, že jste hydratovaní. Navažte konverzaci s recepční, vypněte telefon a vnímejte okolí – možná si všimnete něčeho, co bude později užitečným námětem k rozhovoru. Nesnažte se do něj na poslední chvíli nacpat nějaká fakta – chcete působit klidně a organizovaně, ne rozrušeně a nedostatečně připraveně.

Ke každému se chovejte tak, jako byste s ním dělali pracovní pohovor

Ujistěte se, že jste zdvořilí a přátelští ke všem, na které během pohovoru narazíte. Od pozdravu recepční, přes lidi, se kterými jedete ve výtahu, až po procházení otevřenou kanceláří do zasedací místnosti. To vše jsou styčné body s vaším potenciálním budoucím zaměstnavatelem a spolupracovníci se často následně podělí o své dojmy z návštěvníků, takže chcete, aby vás každý, kdo se s vámi setká, viděl v co nejpozitivnějším světle.

Dejte si záležet na prvním dojmu

Na prvním dojmu záleží a neverbální náznaky jsou ještě důležitější než slovní. V prvních minutách je tedy důležité se sebevědomě usmívat, pevně si potřást rukou, navázat oční kontakt a obecně působit dojmem, že jste rádi, že tam jste, a že o tu práci stojíte. Mírně se nakloněte, mírně rozšiřte obočí a počkejte, až budete vyzváni, abyste se posadili. Ve všem, co děláte, vyzařujte energii, nadšení a zájem.

Co se týče oblečení, snažte se přizpůsobit styl oblékání společnosti, se kterou se setkáváte. Dobrou představu o typickém způsobu oblékání společnosti byste měli mít z jejích webových stránek a výstupů na sociálních sítích, zejména z obsahu o její pracovní kultuře, a poradit vám může i náborový pracovník. Chcete působit osobně a charismaticky, ale zároveň chcete působit jako vhodný člověk, takže v případě pochybností se vždy rozhodněte pro formální oblečení.

Nezapomínejte na small talk

Správné vedení neformální konverzace může mít značný pozitivní vliv. Je to způsob, jak si lidé mohou vybudovat vztah a sympatie a začít vytvářet onu neuchopitelnou, nehmotnou kvalitu „chemie“, která charakterizuje všechny efektivní obchodní vztahy.


V rámci přípravy na pohovor je proto dobré dopředu promyslet některá pravděpodobná témata, která by mohla přijít na řadu, aby konverzace plynula hladce. Klíčem k úspěchu je vymyslet témata, o která máte společný zájem, abyste byli schopni klást věrohodné otázky i na ně odpovídat.


Pokud například uvidíte fotografii rodiny tazatele, můžete se na ni zeptat – a připravit si vlastní rodinnou anekdotu. Nebo pokud jste sportovní fanoušek a všimnete si náznaků, že váš tazatel je jím také, možná byste mohli položit vhodnou otázku, na kterou máte také zajímavou odpověď („Chodíte někdy na zápasy?“ „Tak kdo letos vyhraje pohár?“ atd.).


Přemýšlejte také o aktuálních tématech. Například: Byl váš potenciální zaměstnavatel v poslední době ve zprávách? Nebo byste se mohli zeptat na možný dopad nedávné události na společnost, jako je pokles cen akcií nebo vážný útok škodlivého softwaru? V každém případě se ujistěte, že máte také nějakou zajímavou myšlenku, kterou můžete přispět.

Promyslete si klíčová sdělení

Politikům, kteří jsou školeni v jednání s médii, se vždy doporučuje, aby si připravili maximálně tři klíčová sdělení, kterých by se měli držet a opakovat je během každého rozhovoru.


Stejně tak je dobré mít dvě nebo tři klíčové myšlenky, kterými chcete sdělit, co můžete nabídnout a co hledáte – například: „Jsem připraven na výzvu řídit tým“, „Spojuji zkušenosti s dodržováním předpisů s technickými znalostmi“, „Během své kariéry jsem získal rozsáhlý soubor dovedností v oblasti digitální transformace“. To jsou tři klíčové body, které chcete, aby si o vás personalista zapamatoval. Snažte se je tedy přirozeně zapracovat, kdykoli to půjde, a to i v prvních minutách.

Zdroj: Robert Walters