Concorde: Vzestup a zánik ikonického dopravního letadla
Concorde byl první nadzvukový dopravní letoun pro přepravu cestujících (neboli supersonic transport, SST), postavený společně výrobci letadel Velké Británie a Francie. Concorde uskutečnil svůj první transatlantický přelet 26. září 1973 a 21. ledna 1976 zahájil první pravidelnou nadzvukovou osobní dopravu na světě, společnost British Airways s ním zpočátku létala z Londýna do Bahrajnu a Air France z Paříže do Ria de Janeira.
Obě letecké společnosti přidaly v květnu 1976 pravidelnou linku do Washingtonu a v listopadu 1977 do New Yorku. Další linky byly přidávány dočasně nebo sezónně a Concorde létal na charterových letech do destinací po celém světě. Hlučnost a provozní náklady letadla však omezovaly jeho provoz. Finanční ztráty vedly obě letecké společnosti k omezení linek a nakonec zůstal New York jedinou pravidelnou destinací. Provoz Concordu nakonec ukončily Air France v květnu 2003 a British Airways v říjnu 2003. Ve skutečnosti bylo do provozu uvedeno pouze 14 letadel.
Concorde byl prvním velkým společným podnikem evropských zemí na konstrukci a stavbě letadla. Dne 29. listopadu 1962 podepsaly Velká Británie a Francie smlouvu o sdílení nákladů a rizik při výrobě letadla.
Za drak letounu odpovídaly British Aerospace a francouzská firma Aérospatiale, zatímco britská společnost Rolls-Royce a francouzská SNECMA (Société Nationale d’Étude et de Construction de Moteurs d’Aviation) vyvinuly proudové motory. Výsledkem byl technologický skvost, Concorde s deltovitým křídlem, který uskutečnil svůj první let 2. března 1969. Concorde měl maximální cestovní rychlost 2 179 km za hodinu neboli Mach 2,04 (více než dvojnásobek rychlosti zvuku), což letadlu umožnilo zkrátit dobu letu mezi Londýnem a New Yorkem na přibližně tři hodiny.
Náklady na vývoj Concordu byly tak vysoké, že se nikdy nemohly vrátit z provozu, a letoun nebyl nikdy finančně ziskový. Přesto dokázal, že evropské vlády a výrobci mohou spolupracovat na složitých projektech, a pomohl zajistit, že Evropa zůstane na technické špičce vývoje v oblasti letectví a kosmonautiky.
Červenec v roce 2000 došlo krátce po startu k poruše motoru letadla Concorde na trase z Paříže do New Yorku, když úlomky prasklé pneumatiky způsobily protržení palivové nádrže a její vzplanutí. Letadlo narazilo do malého hotelu a restaurace. Všech 109 osob na palubě, včetně 100 cestujících a 9 členů posádky, zahynulo; 4 lidé na zemi byli rovněž zabiti.
Zdroj: britannica.com