Peugeot P4: Německý původ s francouzským srdcem

Přidat na Seznam.cz

Peugeot P4 je licenčně vyráběná verze vozu Mercedes-Benz třídy G s francouzským motorem, převodovkou a upravenou karoserií. Původní požadavek francouzské armády byl nahradit 10 000 amerických džípů.

Tento vůz byl navržen společně společnostmi Peugeot a Mercedes v 70. letech 20. století. První prototyp byl dokončen v roce 1978. Peugeot P4 soutěžil o požadavek francouzské armády s konstrukcemi Renault a Citroen. V roce 1981 byl po rozsáhlých zkouškách vybrán Peugeot P4. Jeho výroba byla zahájena v roce 1982. Od roku 1985 vyráběla P4 společnost Panhard.

Celkem bylo objednáno 13 500 kusů. Výroba byla ukončena v roce 1992. Od svého uvedení na trh je tento lehký užitkový vůz hojně využíván francouzskou armádou. V současné době je standardním lehkým vozidlem francouzské armády. Má však být nahrazen vozidly Panhard PVP a Panhard VLTP-NP. Malý počet vozidel P4 byl vyvezen do Chile a některých afrických zemí. K dispozici byla i jeho civilní verze.

Původní Peugeot P4 má nosnost 500 kg. Pozdější sériové modely se vznětovými motory mají nosnost 750 kg. Toto vozidlo přepravuje čtyři muže a rádiové vybavení. Cestující vzadu sedí na lavicových sedadlech, která lze sklopit a zvětšit tak nákladový prostor. Vozidlo má krycí plachtu, která je snadno odnímatelná. K dispozici byla také plně uzavřená verze.

P4 lze vybavit různými adaptéry pro montáž kulometů a dalších zbraní. Ty používaly průzkumné jednotky. Některá vozidla byla vybavena odpalovacími zařízeními MILAN ATGW. Ty používaly jednotky motorizované pěchoty.

Vozidlo má vzadu tažné zařízení a může táhnout lehké přívěsy nebo dělostřelecké zbraně.

Peugeot P4 byl vybaven motory z civilního osobního vozu Peugeot 504. První sériové vozy byly vybaveny benzinovými motory Peugeot XN8 o výkonu 78 k. Později byl zaveden vznětový motor Peugeot XD3 2,5 l o výkonu 70 k. Později se do modelu P4 montovaly výkonnější turbodiesely o objemu 1,9 nebo 2,1 litru s výkonem 90, resp. 109 koní. Montovala se do něj převodovka z civilního Peugeotu 604. P4 je dostatečně malý na to, aby mohl být vysazen do vzduchu nebo přepravován vrtulníkem.

Varianty

Peugeot P4D (diesel), přestavba benzinových modelů, přestavěná na původní dieselové motory o objemu 2,5 litru. V roce 1992 bylo na tento standard přestavěno celkem 1 300 vozů.

Peugeot P4 LWB má prodloužený konec s lavicí delších sedadel. Tento model pojme vzadu 8 plně vybavených vojáků. Byl k dispozici jak s plátěnou, tak s pevnou střechou.

Peugeot P4P (protege), obrněná verze. V devadesátých letech se vyrábělo pět různých verzí modelu P4P. Ty měly různé úrovně ochrany.

Peugeot P4 SAS, ozbrojená hlídková verze, vybavená kulomety ráže 7,62 mm a 12,7 mm. Je určena pro jednotky speciálních operací.

VEHA, lehčí verze P4, určená pro výsadkové jednotky, vyvinutá v roce 1996.

Zdroj: military-today.com, wikipedia.org