Krokodýli spí jen s polovinou mozku

Přidat na Seznam.cz

Spýcí krokodýli mají vždy jedno oko otevřené pro případ nebezpečí. Doslova proto, že tito plazi mohou spát s jedním okem otevřeným – podle studií australských vědců. Krokodýli se tak připojili ke skupině zvířat, kde polovina mozku vždy zůstává aktivní během spánku. Otázka zůstává – na co?

Výzkum publikovaný v časopise Journal of Experimental Biology ukazuje, že krokodýli spí pouze v jedné hemisféře mozku a druhou polovinu ponechávají ve stavu aktivity.

Experiment byl prováděn v akváriu vybaveném infračervenými kamerami pro sledování krokodýlů ve dne i v noci.

„Když spal, krokodýl pozorně sledoval osobu v místnosti. I když muž opustil místnost, plaz zůstal ostražitý a jeho oko bylo otevřené a ukazovalo na místo, kde stál. Což naznačuje, že plaz stále sledoval místo, odkud by potenciální hrozba mohla pocházet, “uvedl vedoucí studie studie Dr. Les Lesku.

Foto: Alexis Montero / Unsplash.com

Tito plazi se tak připojili ke skupině zvířat, kde jedna polovina mozku během spánku spí, zatímco druhá polovina je vzhůru. Tento jev byl mimo jiné pozorován u velryb, slepic, kachen.

Otázkou zůstává – proč některá zvířata podezřele sledují okolí během spánku? Protože leží nehybně a jsou v bezvědomí, stávají se pro dravce snadnou kořistí.

Vědci se domnívají, že tento jev, zvaný hemisférický pomalý spánek, umožňuje zvířatům zůstat v pohotovosti a zachránit se rychlým únikem od predátora, i když spí.