Jaká je historie pánského časopisu se zajícem na obálce

Přidat na Seznam.cz

Playboy je americký časopis určený mužům, který jako první představil ženskou nahotu a sexuálně orientované materiály v poměrně propracovaném formátu. Pro první číslo časopisu v roce 1953 použil jeho zakladatel Hugh Hefner dosud nepublikovanou fotografii nahé Marilyn Monroe z kalendáře, která se (v oblečení) objevila i na obálce.

Logo mateřské společnosti Playboye, Playboy Enterprises, Inc. zobrazující hlavu králíka ve smokingovém motýlku se nakonec stalo jednou z nejznámějších ochranných známek na světě.

Ačkoli Playboy nejvíce proslavily fotografie, publikoval také obecné články a beletrii, které byly často velmi kvalitní. Jeho rozhovory s celebritami a dalšími osobami hodnými pozornosti si získaly širokou pozornost. Časopis kladl důraz na to, co považoval za pokrokové sexuální názory. „Filozofie Playboye“, kterou na stránkách časopisu formuloval sám Hefner, prosazovala naprostou osobní svobodu (mužů i žen) ve všech věcech, včetně sexu.

Podporou tohoto přesvědčení a popularizací názoru, že prohlížení sexuálně vyzývavých fotografií žen je nejen přijatelné, ale i zdravé, přispěl časopis k takzvané sexuální revoluci ve Spojených státech v 60. letech 20. století, která se vyznačovala mnohem tolerantnějším přístupem k sexuálnímu zájmu a aktivitám, než jaký převládal u předchozích generací. Formát a přístup časopisu byly hojně napodobovány.

Od padesátých do počátku sedmdesátých let náklad Playboye (včetně předplatného a prodeje v novinových stáncích) a příjmy z reklamy neustále rostly a v listopadu 1972 dosáhly nejvyššího počtu 7,2 milionu prodaných výtisků a v roce 1975 průměrného prodeje 5,6 milionu výtisků na číslo. V osmdesátých letech však počet čtenářů časopisu prudce klesl, částečně proto, že sexuální revoluce, kterou časopis nadále propagoval, byla z velké části vyhrána, takže jeho image byla méně odvážná a méně provokativní, a částečně proto, že čelil nové konkurenci ze strany publikací, jako je Penthouse, které obsahovaly hrubší a explicitnější fotografie aktů.

Pod vedením Hefnerovy dcery Christie Hefnerové, která byla v roce 1982 jmenována prezidentkou mateřské společnosti a v letech 1988 až 2009 zastávala funkci výkonné ředitelky (její otec zůstal šéfredaktorem), se časopis změnil v obhájce svobod podle prvního dodatku a zastánce progresivních postojů v různých společenských otázkách. Do konce desetiletí se náklad Playboye ustálil na přibližně 3,4 milionu výtisků. V roce 1994 společnost založila webové stránky Playboy.com, které se okamžitě setkaly s úspěchem.

V roce 2000 však náklad tištěného časopisu opět klesl a do roku 2015 klesl na méně než jeden milion. V tomto roce také společnost s odkazem na širokou dostupnost pornografie na internetu oznámila, že Playboy již nebude zveřejňovat fotografie nahých žen, ale v roce 2017 toto rozhodnutí zrušila.

Zakladatel Playboye Hugh Hefner zemřel v sídle Playboye 27. září 2017 ve věku 91 let.

Zdroj: britannica.com, zippia.com, redakčně upraveno