Fenomenální Niki Lauda byl bojovník. Nepřestal jezdit ani po vážné nehodě na okruhu

Niki Lauda byl jedním z mála jezdců, kteří se úspěšně vrátili do Formule 1. Po dvou letech mimo kokpit se vrátil a vyhrál třetí šampionát. Do F1 přišel v roce 1971 s týmem March a v roce 1973 přešel k BRM. Přestože pocházel z bohatých poměrů, dotoval své závodění tím, že si vzal půjčku.

To se mu vyplatilo, když ho v roce 1974 získalo Ferrari a on se stal vítězem Grand Prix. V následujícím roce získal první titul jezdce týmu po více než deseti letech. V roce 1976 měl šanci získat titul, ale na Nürburgringu strašlivě havaroval, byl vytažen z hořícího vraku a tak těžce zraněn, že mu bylo uděleno poslední pomazání.

Je neuvěřitelné, že přežil a na trať se vrátil o pouhých šest týdnů později. Titul mu však unikl o jediný bod poté, co odstoupil ze závěrečného závodu sezóny, který se jelo v příšerných podmínkách v japonské Fudži.

V roce 1977 získal druhý titul, než opustil Ferrari. Enzo Ferrari kritizoval Laudovo rozhodnutí odstoupit ve Fudži a jako Laudova týmového kolegu přivedl konkurenceschopného Carlose Reutemanna.

Následovaly tři obtížné roky u Brabhamu, než na konci roku 1979 odešel do důchodu. A to, jak se všichni domnívali, byl konec.

Ale v roce 1982 se Ronu Dennisovi podařil převrat, když Laudu přiměl, aby se vrátil z důchodu a jezdil za McLaren. Ještě překvapivější bylo, že partnerství trvalo pouhé tři závody a přineslo první vítězství, a to v Long Beach. Druhé vítězství přidal Lauda ještě téhož roku v Brands Hatch.

V roce 1984 s motorem TAG-Porsche porazil týmového kolegu Alaina Prosta v boji o titul o pouhý půlbod.
Lauda si pohrával s možností přestoupit v roce 1985 k Renaultu, ale zůstal u McLarenu a potýkal se s hrozivou nespolehlivostí, zatímco Prost získal titul.

Lauda vyhrál jen jednou, a to v Zandvoortu, přičemž byl stále rozhořčen způsobem, jakým Dennis o týden dříve na Osterreichringu vedl tiskovou konferenci oznamující jeho odchod, na níž se Dennis o Laudově přínosu pro McLaren ani nezmínil.

Lauda sice zůstal v kontaktu se scénou Formule 1, ale vrátil se k podnikání, k vedení letecké společnosti, kterou založil na konci sedmdesátých let. V roce 1991 se Boeing 767-300ER společnosti Lauda Air zřítil v Thajsku a zahynulo 223 cestujících a členů posádky. Po sporu mezi Laudou a Boeingem výrobce přiznal, že za to může závada na jeho letadle.

Lauda se následně vrátil do Formule 1 v manažerské funkci u Ferrari na začátku devadesátých let a poté u Jaguaru v roce 2002. Později se stal členem vedení Mercedesu a v roce 2012 sehrál klíčovou roli při lákání Lewise Hamiltona. Hamilton pak pro tým získal řadu titulů.

V roce 2018 Lauda podstoupil operaci transplantace plic, které měl těžce poškozené při havárii v roce 1976. Následující rok však ve věku 70 let zemřel v nemocnici v Curychu, kde se léčil s problémy s ledvinami.

Zdroj: racefans.net